20.8.2021
-
29.8.2021
20:30
-
22:30

Živé kino Jihlava 2021

Živé kino Jihlava přiveze již tradičně výrazné zástupce české dokumentární tvorby do pěti zajímavých prostorů.

CENA
Zdarma
POŘADATEL
No items found.
TYP AKCE
Film
MFDF v Jihlavě.
PROGRAM ŽIVÉHO KINA JIHLAVA 2021

PÁTEK 20. 8. | U hrádku v lesoparku Heulos
VLCI NA HRANICÍCH
Martin Páv, 2020, 80 min.

Broumovsko za svůj genius loci vděčí mimo jiné vlkům. Ti se po více než dvou stech letech opět začali objevovat v tamějších lesích. Část místních jejich návrat vítá. Věří, že mohou obnovit přírodní rovnováhu a zmírnit důsledky katastrofálního sucha. Chovatelé ovcí a dobytka v divokých zvířatech naopak spatřují hrozbu pro své podnikání. Neviditelnému nepříteli nehodlají ustoupit. Uprostřed stále vyhrocenějšího sporu stojí jako nestranný pozorovatel Martin Páv. Jeho obrazově podmanivý dokument ukazuje, jak se do mezilidských vztahů i politiky neodmyslitelně otiskuje také krajina a lidská touha po její kontrole.

---

NEDĚLE 22. 8. | Dvůr na Točně, ul. Sokolovská
JSME EPICENTRY ZEMĚTŘESENÍ + PRIPYAT PIANO

JSME EPICENTRY ZEMĚTŘESENÍ
režie: Tomáš Hlaváček, 2020, 40 min.

Půda je vyprahlá, stromy hynou, druhy vymírají, řeky vysychají. Zásahy člověka narušily rovnováhu ekosystému. Nenávratné změny budou mít zničující důsledky. Výlet mladého městského páru na venkov se stává podkladem ke spontánní poetické úvaze nad suchem v krajině a environmentálním žalem v člověku. Příroda přestala být místem odpočinku. Pohled na ni vyvolává úzkost. Schopnost artikulovat svůj smutek, ať prozaickým sdělením, či básní, se ve filmu o paradoxech ekologické uvědomělosti střetává s neschopností opustit své myšlenky a pocity, vystoupit z vlastní hlavy a proměnit slova v činy.

PRIPYAT PIANO
režie: Eliška Cílková, 2020, 18 min.

Audiovizuální elegie za místem opuštěným lidmi, po kterých zůstaly jen zvuky uvězněné v rozpadajících se pianech. Černobylská tragédie po sobě zanechala unikátní, tragický prostor, dlouho zapovězenou zónu. Stopy nedávného osídlení jsou Pripjati všudypřítomné, vydané napospas času a působení přírody. Mimo oblast pouhých zrakových a haptických zkušeností se vydává dokument vzývající návrat člověka coby tvůrce a interpreta, aby pokračoval v osudově přeťatém díle. V básních a písních, které původní obyvatelé Pripjati skládají můžeme slyšet, že silné spojení mezi lidmi a domovem přetrvává.

---

ÚTERÝ 24. 8. | Za Studánkou u Skalky
POUŤ KRKONOŠSKÁ
režie: Karel Čtveráček, 2020, 82 min.

Historik a teoretik umění Jiří Zemánek se se svými přáteli již poněkolikáté vydává na devítidenní pouť z Prahy na Sněžku. Novodobí poutníci, inspirováni pěším putováním básníka Karla Hynka Máchy, který cestu absolvoval společně s Eduardem Hindlem v roce 1833, objevují krásy české krajiny, předčítají úryvky básní a postřehů z Máchova zápisníku a pozorují svět, v němž se střetává člověkem nedotčená příroda a moderní civilizace. Lyrický, meditativní, humanismem protkaný snímek nabízí vhled do nitra poutníků toužících po splynutí se světem a vyzdvihuje poezii jako nástroj proměny lidského vnímání.

---

PÁTEK 27. 8. | Na perónu na vlakovém nádraží Jihlava
OSOBNÍ ŽIVOT DÍRY + PĚT SET PLOŠIN

OSOBNÍ ŽIVOT DÍRY
režie: Ondřej Vavrečka, 2020, 62 min.

„Co je svět?“ ptá se Ondřej Vavrečka v úvodu své rozbíhavé filozofické eseje. Lze ale vůbec poznat, pochopit a popsat něco tak nahodilého a nespojitého, neukotveného v čase a prostoru, jako je dnešní doba? Není zbytečné pátrat po smyslu tam, kde žádný není? Autor se proto namísto hledání pevných bodů zaměřil na díry a mezery, nestálost a nedokonalost. V přírodě, kultuře, lásce i práci. Spolu s vědci a filozofy od Althussera po Žižeka formou živé, stylisticky i tematicky eklektické koláže zkoumá, jak lze myslet prázdno.

PĚT SET PLOŠIN
režie: Andrea Slováková, 2020, 6 min.

Konceptuální experimentální film je z poloviny inspirován knihou francouzských filozofů Gillese Deleuzeho a Félixe Guattariho Tisíc plošin. Vybrané koncepty zásadního teoretického díla aktualizuje a promýšlí bez vysvětlujícího textu, pouze s pomocí fragmentů reality a zvukové stopy, jejíž jednotlivé vrstvy jsou rozkrývány a rozrývány pohybem kamery. Podobně jako oba myslitelé polemizovali s dominantním způsobem západního myšlení, také film Andrey Slovákové na ploše šesti minut ukazuje, jak lze myslet jinak. Ne s pomocí slov, ale prostřednictvím obrazů a zvuků.

---

NEDĚLE 29. 8. | Kostel sv. Ducha
ALCHYMICKÁ PEC
režie: Jan Daňhel, Adam Oľha, 2020, 118 min.

Jan Švankmajer se po dotočení svého posledního celovečerního filmu Hmyz sám stal aktérem natáčení. Jeho tvůrčí metodu poodkrývají Jan Daňhel a Adam Oľha, kteří s mezinárodně uznávaným autorem filmů, grafik, plastik a neortodoxních myšlenek strávili tři roky. Mohli tak zachytit konkrétní situace i obecné úvahy o jídle, fetiších, konci člověka i západní civilizace. Hravý, asociativní a taktilní portrét, jehož proměnlivá podoba nastiňuje různé možnosti, jak uchopit imaginativní myšlení, doplňují pohledy kolegů a přátel, především producenta Švankmajerových filmů Jaromíra Kallisty. Prostřednictvím vzpomínek, snů a archivních záběrů filmem prostupuje umělcova manželka a múza Eva.

KOUPIT VSTUPENKU
No items found.
No items found.